Blog / Fakturahåndtering, Purchase to Pay

Enkel ERP-integration til P2P

Dit ERP-system bliver sandsynligvis brugt til en lang række vigtige processer. Måske forsøger du at håndtere det meste ved hjælp af ERP-systemet? Dette på trods af at dele af den finansielle administration kunne blive mere automatiseret med et særskilt system.

Et eksempel kan være en nicheløsning til elektronisk fakturahåndtering (EFH) eller for hele flowet – Purchase-to-Pay (P2P).

Når du vælger en separat løsning til fakturahåndtering eller P2P, er det afgørende, at den nye løsning kommunikerer godt med ERP-systemet. Det kræver simpelthen en virkelig smart og velfungerende integration.

Det er desværre ikke altid nemt at skabe en god integration – det tager ofte mere tid og ressourcer, end man forventede fra starten. Hvis man ikke før indkøb tænker over integrationen mellem systemer, kan det føre til skuffelse, når den nye løsning er godt på plads.

Det er ikke bedre med et enkelt system…

Hvis du bruger ERP-systemet til at håndtere virksomhedens indirekte køb med tilknyttet fakturahåndtering, vil du helt sikkert vide, hvor tung processen kan være. Manuel indberetning af fakturaoplysninger er ikke kun tidskrævende, det øger også risikoen for fejl. Uden kontrol af indkøbsprocessen bliver de såkaldte vilde køb flere og flere inden for virksomheden.

Virksomheder der håndterer alle processer ved hjælp af ERP-systemet har generelt mere manuel håndtering og højere andel af papirfakturaer, indkøbsordrer og fysiske kvitteringer. Papirdokumenter skal arkiveres separat, hvilket tager ekstra tid.

Papirbaserede processer giver langsommere cyklusser og øger risikoen for fejl, hvilket igen kan føre til utilsigtede sammenbrud. Den nye EU persondataforordning GDPR ålægger strengere regler for arkivering af personoplysninger, hvilket gør det stadig vigtigere at have kontrol over både processer og datahåndtering.

Automatiseret Purchase to Pay-proces

En elektronisk P2P-løsning vil lette arbejdsbyrden i økonomiafdeling samt frigøre ressourcer, så der kan bruges mere tid på analyse og strategisk arbejde. Løsningen skal også have gennemsigtige og tydelige arbejdsgange, der letter revisionen og opfyldelse af lovkrav.

Som bruger vil man selvfølgelig have en så hurtig implementering som muligt af den nye EFH eller P2P løsning. Men det er værd at bruge lidt tid på at tænke over, hvordan integrationen i ERP-systemet vil fungere.

Palette Software har udviklet mange standarintegrationer og tilbyder færdige integrationspakker til over 50 af verdens førende ERP-systemer, som f.eks. Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics NAV og SAP. At have et P2P- eller fakturahåndteringssystem som er synkroniseret med ERP-systemet, så at data flyder uhindret mellem systemerne, giver store effektivitetsgevinster.

Med en standardintegration sparer du også tid i selve integrationsfasen af implementeringen, som da kan ske på få dage i stedet for måneder. Læs mere om hvordan Palette kan hjælpe dig med integrationer her.

 

Danish print Publish date: 2017-12-06