Blog / Fakturahåndtering

Skab mere tid med elektronisk fakturahåndtering (EFH)

Tid er en mangel for de fleste af os både på arbejdspladsen og privat. Vi søger derfor konstant løsninger, som kan lette og spare tid på forskellige arbejdsopgaver. Hvis du arbejder i en økonomi afdeling, er der store muligheder for tidsbesparelse og effektivitet ved at opgive manuel håndtering af fakturaer og i stedet begynde at bruge et elektronisk fakturahåndteringssystem (EFH).

Automatisering og digitalisering er ord, som vi hører og ser næsten dagligt, og som allerede gør vores arbejde nemmere. Den digitale udvikling fortsætter i et hurtigt tempo, og vi kan stadig opnå en stor gevinst ved løbende at gennemgå vores processer og opgradere vores systemer. At implementere en løsning til elektronisk fakturahåndtering giver direkte gevinst i form af tidsbesparing, bedre søgbarhed og kontrol over flowet. Hvis du oven i det kombinerer en løsning til elektronisk fakturahåndtering med e-faktura, bliver effektiviteten endnu større, og kvaliteten af de underliggende data højere.

Nogle af fordelene ved at bruge EFH

1. Kontrol

Takket være det totale overblik i systemet kan fakturaer betales til tiden, og de vil ikke “forsvinde” eller “glemmes”, og der er ingen påmindelsesgebyrer. Du ved præcis, hvor firmaets fakturaer er, og hvilken status de har. Det er muligt at søge efter og forbinde e-faktura partnere for at modtage elektroniske leverandørfakturaer, som både er nemme og omkostningseffektive. Hvis du tilslutter et indkøbsmodul til dit EFH-system, kan indkøbsordrer automatisk matches med leverandørfakturaer, og du får en “berøringsfri” proces.

2. Udgifter

Det er nemt at reducere omkostningerne ved at stoppe med at håndtere papirfakturaer. Omkostningerne ved manuelt at behandle en “analog” leverandørfaktura, der kommer i papirform, er ca. 100-500 kroner / faktura afhængig af virksomhed. Ved at indføre elektronisk fakturaadministration kan administrationsomkostningerne pr. faktura falde med 50-80% (besparelser varierer afhængigt af virksomhederne og organisationsstrukturen). Kort sagt: mindre papir, mindre omkostninger.

3. Tid

Hvis du vælger et system, der er tilpasset dagens krav til mobilitet, kan du kontrollere og godkende fakturaer direkte via mail eller på mobiltelefonen uden at skulle logge ind på et system. Webbaserede løsninger, der kan tilgås overalt og til enhver tid, gør det muligt at håndtere fakturaer f.eks. under rejsen.

4. Miljø

Ved at modtage e-fakturaer sparer din virksomhed ikke kun tid og penge. Dette giver også mere nøjagtige underliggende data og bidrager til et bedre miljø. Hvis alle danske fakturaer ville være elektroniske i stedet for sendt i papirform, ville det spare tusindvis af tons drivhusgasser – hvert år.

Bedre kontrol, og faldende omkostninger med elektronisk fakturahåndtering

Konklusionen er, at du får bedre kontrol og i samme takt falder omkostningerne og mere tid overføres til andre opgaver, såsom opfølgning, analyse og forretnings- eller procesudvikling.

Med en automatiseret proces kan systemet håndtere matchning, workflows og kontering. Den største effekt opnås, når man forbinder et indkøbsmodul med sit elektroniske fakturahåndteringssystem. Så bliver hele flowet fra indkøb til betaling fuldt automatiseret.

Book en demo

Danish print Publish date: 2017-11-07